w świetlicy szkolnej w Zespole Szkół Nr 1 w Jugowie
Nadrzędnym zadaniem każdej szkoły jest:
"dążenie do wszechstronnego rozwoju ucznia w atmosferze życzliwości,
sprawiedliwości, poczuciu bezpieczeństwa z wykorzystaniem ciekawych
i nowych form pracy tj. lekcji i zajęć pozalekcyjnych".
Adekwatnym przykładem zamierzonych celów jest działalność świetlicy szkolnej.
Zajęcia świetlicowe wzbogacają wiadomości, rozwijają umiejętności,
pomagają w nadrabianiu zaległości czy opóźnień w nauce, wychowują.
Spędzanie czasu w świetlicy szkolnej umożliwia wszechstronny rozwój osobowości i zainteresowań uczniów począwszy od najmłodszej dziatwy po klasy starsze.
- Cel główny - zapewnienie opieki uczniom przed zajęciami lekcyjnymi i po nich w bezpiecznym, miłym otoczeniu.
- Stworzenie dzieciom sprzyjających warunków do zaspokajania ich potrzeb biologicznych (np. zjedzenia posiłku), psychicznych (np. potrzeba kontaktu emocjonalnego, uznania, zrozumienia, akceptacji, bezpieczeństwa), społecznych (np. propagowanie właściwej postawy społeczno-moralnej, kształtowanie pozytywnych cech charakteru (koleżeństwo, sprawiedliwość, prawdomówność, odpowiedzialność, tolerancyjność itp.).
- Organizowanie zespołowej i indywidualnej nauki pod opieką wychowawcy świetlicy z różnych dziedzin wiedzy (językowych, matematycznych, przyrodniczych).
- Organizowanie zajęć rozwijających zainteresowania, zamiłowania i uzdolnienia dzieci (umysłowe, artystyczne, techniczne, plastyczne, muzyczne).
- Budzenie i rozwijanie u dzieci poczucia estetyki oraz wrażliwości na ład, porządek oraz wdrażanie zasad higieny osobistej.
- Wzbogacanie odpoczynku poprzez stosowanie różnych metod i form pracy z uczniami, jak: gry i zabawy ruchowe, interakcyjne, integrujące czy edukacyjne, inscenizacje, konkursy wiedzy, itp.
- Tworzenie odpowiednich warunków do kształtowania postaw i umiejętności związanych z funkcjonowaniem w takich aspektach, jak: Ja i grupa (np. rozwijanie umiejętności uważnego słuchania), Ja i świat (np. kształtowanie postawy otwartości wobec dorosłych), Ja i trudne sytuacje (np. uczenie się umiejętności radzenia sobie ze zdenerwowaniem),Ja i zdrowe życie np. doskonalenie umiejętności wyrażania swoich emocji, mówienia o nich).
- Współdziałanie z rodzicami uczestników świetlicy i wychowawcami poszczególnych klas w celu wspólnego rozwiązywania problemów, trudności wychowawczych oraz dydaktycznych.
ZAJĘCIA REALIZOWANE W ŚWIETLICY SZKOLNEJ
- rozwijające umiejętności manualne (zabawy konstrukcyjne, układanki, malowanie farbami, rysowanie, kolorowanie, wycinanie, wydzieranie, sklejanie, szycie, origami i inne),
- rozbudzające zainteresowania czytelnicze (czytanie prasy, wierszy, własne próby literackie, recytacje),
- kształtujące umiejętności wypowiadania się na zadany i dowolny temat (rozmowy z uczniami, pogadanki, zabawy typu - "dokończ zdanie", "nazwa na daną literę" i inne),
- kształtujące umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy (konkursy, quizy, rozwiązywanie i układanie krzyżówek, zagadek, gry dydaktyczne, układanki, zabawy tematyczne, redagowanie gazetki świetlicowej, odrabianie prac domowych),
- wzbogacające ekspresję twórczą (pisanie tekstów, prace plastyczne, zabawy konstrukcyjne, zabawy tematyczne, programy artystyczne),
- zwiększające sprawność fizyczną ( gry i zabawy zręcznościowe),
- rozwijanie ekspresji ruchowej i sprawności motorycznej (zabawy ruchowe przy muzyce, zabawy taneczne, gry i zabawy sportowe, zabawy sprawnościowe na boisku szkolnym, ćwiczenia gimnastyczne na sali)
- relaksujące ( relaks przy muzyce, zabawy wyciszające),
- rozwijanie umiejętności wspólnej zabawy, komunikacji interpersonalnej i współpracy w grupie (zabawy integracyjne w kręgu, zabawy zespołowe, praca w grupach, zabawy stolikowe wg zainteresowań dzieci, gry planszowe, rozmowy i pogadanki nt. emocji, rozwiązywania sytuacji konfliktowych, asertywności, zdrowej rywalizacji, zabawy okolicznościowe)
- rozwijanie sprawności umysłowych (zabawy doskonalące pamięć, krzyżówki, rebusy, łamigłówki, gry logiczne, puzzle, mozaika, kalambury, quizy)
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne zachowanie, szacunku dla przyjętych norm współżycia w grupie, szacunku do przedmiotów, kształtowanie wrażliwości estetycznej (dbanie o czystość sali świetlicowej, porządkowanie zabawek, świetlicowej biblioteczki, gier, przestrzeganie regulaminu świetlicy – podejmowanie dyskusji nt. zasad współżycia w grupie świetlicowej, dbanie o wystrój świetlicy, projektowanie i wykonywanie dekoracji okolicznościowych
- reedukacyjne i wyrównawcze z czytania, pisania, liczenia.