Cele i zadania zajęć wychowawczo – dydaktycznych

w świetlicy szkolnej w Zespole Szkół Nr 1 w Jugowie

Nadrzędnym zadaniem każdej szkoły jest:

"dążenie do wszechstronnego rozwoju ucznia w atmosferze życzliwości,

sprawiedliwości, poczuciu bezpieczeństwa z wykorzystaniem ciekawych

i nowych form pracy tj. lekcji i zajęć pozalekcyjnych".

Adekwatnym przykładem zamierzonych celów jest działalność świetlicy szkolnej.

Zajęcia świetlicowe wzbogacają wiadomości, rozwijają umiejętności,

pomagają w nadrabianiu zaległości czy opóźnień w nauce, wychowują.

Spędzanie czasu w świetlicy szkolnej umożliwia wszechstronny rozwój osobowości i zainteresowań uczniów począwszy od najmłodszej dziatwy po klasy starsze.

 

  • Cel główny - zapewnienie opieki uczniom przed zajęciami lekcyjnymi i po nich w bezpiecznym, miłym otoczeniu.
  • Stworzenie dzieciom sprzyjających warunków do zaspokajania ich potrzeb biologicznych (np. zjedzenia posiłku), psychicznych (np. potrzeba kontaktu emocjonalnego, uznania, zrozumienia, akceptacji, bezpieczeństwa), społecznych (np. propagowanie właściwej postawy społeczno-moralnej, kształtowanie pozytywnych cech charakteru (koleżeństwo, sprawiedliwość, prawdomówność, odpowiedzialność, tolerancyjność itp.).
  • Organizowanie zespołowej i indywidualnej nauki pod opieką wychowawcy świetlicy z różnych dziedzin wiedzy (językowych, matematycznych, przyrodniczych).
  • Organizowanie zajęć rozwijających zainteresowania, zamiłowania i uzdolnienia dzieci (umysłowe, artystyczne, techniczne, plastyczne, muzyczne).
  • Budzenie i rozwijanie u dzieci poczucia estetyki oraz wrażliwości na ład, porządek oraz wdrażanie zasad higieny osobistej.
  • Wzbogacanie odpoczynku poprzez stosowanie różnych metod i form pracy z uczniami, jak: gry i zabawy ruchowe, interakcyjne, integrujące czy edukacyjne, inscenizacje, konkursy wiedzy, itp.
  • Tworzenie odpowiednich warunków do kształtowania postaw i umiejętności związanych z funkcjonowaniem w takich aspektach, jak: Ja i grupa (np. rozwijanie umiejętności uważnego słuchania), Ja i świat (np. kształtowanie postawy otwartości wobec dorosłych), Ja i trudne sytuacje (np. uczenie się umiejętności radzenia sobie ze zdenerwowaniem),Ja i zdrowe życie np. doskonalenie umiejętności wyrażania swoich emocji, mówienia o nich).
  • Współdziałanie z rodzicami uczestników świetlicy i wychowawcami poszczególnych klas w celu wspólnego rozwiązywania problemów, trudności wychowawczych oraz dydaktycznych.

 

 

ZAJĘCIA REALIZOWANE W ŚWIETLICY SZKOLNEJ

  • rozwijające umiejętności manualne (zabawy konstrukcyjne, układanki, malowanie farbami,     rysowanie, kolorowanie, wycinanie, wydzieranie,  sklejanie, szycie, origami i inne),
  •  rozbudzające  zainteresowania  czytelnicze (czytanie prasy, wierszy, własne próby literackie, recytacje),
  •  kształtujące umiejętności wypowiadania się na zadany i dowolny temat  (rozmowy z uczniami, pogadanki, zabawy typu - "dokończ zdanie", "nazwa  na daną literę" i inne),
  • kształtujące umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy (konkursy, quizy, rozwiązywanie i układanie krzyżówek, zagadek, gry dydaktyczne, układanki, zabawy tematyczne, redagowanie gazetki świetlicowej, odrabianie prac domowych), 
  •  wzbogacające ekspresję twórczą (pisanie tekstów, prace plastyczne, zabawy konstrukcyjne, zabawy tematyczne, programy artystyczne),
  • zwiększające sprawność fizyczną ( gry i zabawy zręcznościowe),
  •  rozwijanie ekspresji ruchowej i sprawności motorycznej (zabawy ruchowe przy muzyce, zabawy taneczne, gry i zabawy sportowe, zabawy sprawnościowe na boisku szkolnym, ćwiczenia gimnastyczne na sali)
  • relaksujące ( relaks przy muzyce, zabawy wyciszające),
  •  rozwijanie umiejętności wspólnej zabawy, komunikacji interpersonalnej i współpracy w grupie (zabawy integracyjne w kręgu, zabawy zespołowe, praca w grupach, zabawy stolikowe wg zainteresowań dzieci, gry planszowe, rozmowy i pogadanki nt. emocji, rozwiązywania sytuacji konfliktowych, asertywności, zdrowej rywalizacji, zabawy okolicznościowe)
  • rozwijanie sprawności umysłowych (zabawy doskonalące pamięć, krzyżówki, rebusy, łamigłówki, gry logiczne, puzzle, mozaika, kalambury, quizy)
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne zachowanie, szacunku dla przyjętych norm współżycia w grupie, szacunku do przedmiotów, kształtowanie wrażliwości estetycznej (dbanie o czystość sali świetlicowej, porządkowanie zabawek, świetlicowej biblioteczki, gier, przestrzeganie regulaminu świetlicy – podejmowanie dyskusji nt. zasad współżycia w grupie świetlicowej, dbanie o wystrój świetlicy, projektowanie i wykonywanie dekoracji okolicznościowych
  • reedukacyjne i wyrównawcze z czytania, pisania, liczenia.
NA GÓRĘ